Nafar guztiok eta “Comisión
Nacional de la Competencia” delakoa bera engainatzeagatik eta 100 milioi euro
baino gehiago lapurtzeagatik 6 milioi euro baino gehiagoko isuna jaso duen
multinazionala berriz ere gogor kolpatzeko prest dugu, eta oraingoan Nafarroako
Gobernuarekin berarekin ados jarrita baldin eta nahi duten moduan Olaztiko
Portland-en instalazioetan hondakinak erretzen badira.
Inposizio egoera honetara nola
iritsi garen eta horretarako erabili diren era guztietako azpikeriak
ezagutzeko, nondik abiatu eta nora iritsi garen jakin behar da, izugarrikeria
moralen eta zentzugabekeria larrienen zakuan gorde beharko litzatekeen kasu
honetan.
Abiapuntua, Cementos Portland Valderrivasek,
zementua ekoizteko negozioak aurrera jarrai dezan Koplowitz ahizpen aurrean
aurkeztu beharreko kontuetan dago, hauxe bihurtu baita FCC-ren ardi galdua.
Horretarako emaitza onak eskatzen dituzte eta Béjar lehendakariak eta bere
alboko Aracamak (NG-ko kontseilari ohia) planta guztietan kaleratze eta
errausketa gehiago aurrikusten duen plan berria mahaigaineratu diete.
Olaztiko plantak, orain dela
gutxi arte normala zen zementu ekoizpen mailari eusten dion bakarretakoak, ezin
du egoera hau besterik gabe pasatzen utzi, FCC jatorriko etxearen hondakin
kudeaketaren negozioan sartu gabe geldituz. Horrela multinazionalak, ia
segurutzat jo zitekeen Nafarroako errauskailuaren (Nafarroako Hondakin
Kudeaketa Plan Integralaren aurrekontuaren %90a hartzen zuena) eraikuntzaren
eta kudeaketaren esleipenak ekarriko lizkiokeen irabaziak berreskuratzeko
aukera izanen luke,
Alderdi politikoak Nafarroan
aurka agertu direlako (Euskadin gai beraren aurkako jarrera adierazi ez arren)
Planta horren eraikuntza, zorionez, baztertu ondoren, eta erabaki horrek
laberik gabeko hondakin kudeaketa politika berri baten inguruan sortutako
itxaropen guztiak zapuztuz, Nafarroako Gobernuak, hondakinak, gehien engainatu
duen eta iruzur gehien egin dion enpresaren porlandegian erraustearen aldeko
apustua egin zuen, errausketaren kontra (porlandegietan ere) agertu diren
eskualdeko udal guztien (Arabako lautadako mugako guztiak barne),
Lizarraldekoen eta Nafarroako gainerako beste hainbaten (Tafallakoa horien
artean) eskariari muzin eginez.
Galdera ez da zergatik baizik
eta nola egin daitekeen halako basakeria haran baten hondoan, herriguneetatik,
Urbasa-Andia, Aralar, Entzia, Aratz-Aizkorri Parke Naturaletatik, Urederratik,
iturburuetatik, Urdalurretik, … hain gertu, arrazoi hauek berberak izan baziren
NHKPIan aurrikusten zen azken teknologiadun planta (hondakinak errausteko
egokiena) eraikitzeko egindako kokagune ikerketan zonalde hau baztertzeko
erabili zirenak.
Hemen ikusten da bidegabekeria
honen benetako neurria, eman daitekeen iruzur etiko eta moral handienean eta
lege-iruzur bikoitzean oinarritua. Alde batetik, Nafarroako Gobernuak empresa
horrek zementua egingo duela dio, eta horregatik hondakinak erretzea ezin dela
errausketa jardueratzat hartu, koinzineraziotzat baizik eta gainera bai
jarduera berri hori bai horretarako behar diren instalazio guztiak Foru
Komunitateko hondakin kudeaketaren politika publikoaren barnekotzat hartu behar
direla. Beraz, Udalaz gaindiko Proiektu Sektorial (UPrS) moduan tramitatu behar
direla.
Bai horixe, FCC hondakinen
multinazionalaren filialak zementua (gutxiago) egingo du, baina milaka tona
zabor errez, horretarako instalazio berriak eraiki beharko ditu eta hondakinen
azken kudeatzaile bezala izena eman behar izan du; gainera “jarduera berarekin”
jarraitu ahal izateko, hau da, zementua ekoizteko, duenaz gain beste baimen
berri bat behar du orain 56.500 tona hondakin koinzineratu behar dituelako.
Kopuru honekin ez dute, Portland-ek zioen moduan zementua ekoizten lehiakorrak
izateko, estatuko batazbestekoaren antzera erregaiaren %15a “ordezkatuko”, ez
Europako batazbestekoa den %28a ere, ¡¡ %50a baino gehiago” baizik. Eta beldur
gara hau ez ote den hasera besterik eta enpresa honek Nafarroako Gobernua
prestazio handiko eta teknologia berridun planta batean “energetikoki
balioztatzeko” zain dituen 140.000 tona hondakin horien errauste lanetan ez ote
duen laguntzen jarraituko.
“Koinzinerazioa” erabiliz
“balioztatzea” erabakitzen bada, horrek esan nahi du errauskailu batenak baino
20-30 aldiz handiagoko gas isuriak izanik eta isurtze-muga onargarri
altuagoekin, Portland-ek bere jarduera berria Olaztiko eskola publikotik 460
metrora egin dezakeela, inguratzen gaituzten Parke Naturalen eta Sakanako
akuiferoen ondoan.
Aurreko zentzugabekeria guztia
Nafarroako Gobernuak hondakinendako errausketa edo “koinzinerazio” labeetatik
pasatzen ez den beste konponbiderik aurkitzeko borondate ezari loturik dago,
eta hori, gutxitzean, berrerabiltzean eta birziklatzean oinarritutako beste
kudeaketa eredu batzuendako oztopo eta bidegabeko lehia dira, jarduera horrek
tasa eta zerga gehiago ordaindu behar dituzten errauskailuen errentagarritasun
arazoak eta “ko”-rik gabeko errausketak dituen kontrol neurri zorrotzagoak
saihestuko dituelako
UPrS-a de bigarren iruzurra.
Distantziaren, jardueraren, … gaiak gainditu ondoren, Olaztiko udal
autonomiarekin loturiko arazotxo bat besterik ez zen geratzen, 1998az geroztik
indarrean dauden hirigintza arauek, erregai bezala erabiltzeko hondakinak
biltegiratzea eta dosifikatzea helburu duen edonolako instalazioak debekatzen
baititu. Beraz, enpresak bere proiektua tramitatzeko behar zuen
hirigintza-bateragarritasun txosten loteslea ezezkoa besterik ezin izan zen eta
halaxe da, horrek ondoriotzat proiektua artxibatzea dakarrelarik.
Baina ez dago ezer gaindiezinik
arazo hauek konpontzeko eta interes pribatuen alde egiteko, behar diren planak
eta udalaz gaindiko proiektuak aurrera eramateko prest dagoen Gobernu
batendako, Donapeako UPS-arekin bezala, baina Portland-en kasuan udal
autonomiari egindako eraso horrek osasun publikoan izanen dituen kalte larriak
kontuan izanik.
Eta azken ukitua emateko, denoi
dagokigun gai batean, Europako araudiak agintzen duen moduan, beste hondakin
kudeaketa eredu batzuk aurkezteko eta aztertzeko herritarren benetako
partehartze epea ireki ordez, espediente osoa bateraturik (ingurumen txostena,
IBB berria eta UPrS-a) denbora epe ezin laburragoan tramitatu da. Hori dena
UPrS-a onartzeko ezinbestekoa delako hirigintza-bateragarritasuna, Olaztiko
udalari kendu behar zaion eskumena bestalde, eta hórrela IBB berria onetsi; eta
aldi berean, IBB-a behar du UPrS-a onartzeko. Honen guztiaren esposizio
publikoa abuztuko oporraldiarekin batera egitea da prozesu honetan guztian
erabilitako asmo txarraren adibiderik argiena.
Ez daukagu merezi dugunik eta
Nafarroan errausketa hain era zakarrean inposatzea onartezina da. Nafarroan
egin daitekeen bidegabekeria handienaren aurrean gaude eta ezin dugu halako
basakeriarik burutzea onartu. Ez da bakarrik zuzenan eragingo dituen zonaldeetako
arazoa, Nafarroa osokoa baizik, eta horregatik eskatzen diegu herritar guztiei
antolatuko ditugun mobilizazioen aurrean erne egoteko, denon artean basakeria
hau geldiarazteko.
No hay comentarios:
Publicar un comentario